۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۷, سه‌شنبه

هفت نکته مهم در گویندگی


هفت عنصر A تا G , مولفه هایی هستند که برای ارائه کار بهتر یک گوینده مورد نظر قرار می گیرند. این عناصر عبارتند از :
1- A – Audience ( شنونده ) : شما برای چه کسی صحبت می کنید؟ آیا پیغامی را برای یک نفر می خوانید ؟ یا گوینده نقشی هستید که مخاطبان فراوانی دارد ؟ مشخص کردن این موضوع به باورپذیر شدن اجرای شما کمک می کند.
2- B – Back Story ( پیرنگ ) : در فیلمنامه نویسی یا نقد فیلم , پیرنگ به داستا نفیلم گفته می شود که شامل قسمتهایی که به نمایش در نمی آید نیز می شود. دانستن پیرنگ داستان به گوینده کمک می کند تا انگیزه ها , عادات و رفتار و مقصود شخصیت از رفتارش را بهتر درک کند و قطعا بهتر منتقل نماید.
3- C – Character ( شخصیت ) : شما به عنوان گوینده , نقش چه کسی را می گویید ؟ شخصیتی که قصد گویندگی اش ر ادارید , با جزییات وصف کنید. هرچقدر این شخصیت را با جزییات بیشتری برای خودتان توصیف کنید , برای خود شما و شنوندگانتان باورپذیرتر خواهد بود.
4- D – Desire ( خواسته ) : شخصیت شما به عنوان نتیجه صحبت کردن , چه می خواهد یا به چه چیز نیاز دارد؟ این پرسش , قصد و هدف شخصیت شما از صحبت را روشن می کند.
5- E – Energy ( انرژی ) : سه سطح انرژی وجود دارد که برای ارتباط مفیدتر در اجرا ارائه می گردد. یک - انرژی روانی یعنی انرژی انتقال تفکرات پس کلمات . یک تفکر یا یک شبه جمله پنهان در یک دیالوگ یا رفتار شخصیت , در صورتی توسط شنونده فهمیده می شود که گوینده آن را درک کرده و منتقل نماید. دو - انرژی فیزیکی شامل انرژی منتقل شده از طریق حالت چهره , وضعیت اندام ها , زبان بدن (حرکات اندام در حین صحبت کردن) و دیگر حرکات بدن هنگام بازیگری می باشد. شما در گفتگوهای روزمره همواره در حال حرکت هستید. هنگام خواندن یک متن نیز باید حرکت داشت. انرژی فیزیکی کلمات را زنده کرده به آنها روح می بخشد. سه – انرژی احساسی شخصیت شما چه احساسی نسبت به موضوع یا پیامی که ارائه می گردد , دارد ؟ توجه داشته باشید که شما نه بلکه شخصیت شما. این سه سطح انرژی می تواند در بخشهای مختلف متن , تغییر کند تا یک جریان پویا را ارائه دهد.
6- F – Forget who you are and Focus ( فراموش کن کی هستی و تمرکز کن ) : یکی از چالش برانگیزترین وجوه تمام فرمهای بازیگری توانایی " از خود بیرون آمدن " است. ساده ترین روش این است که شما به عنوان یک بازیگر باید کنار بروید و به شخصیتی که قصد خلق آن را دارید , اجازه واقعی شدن بدهید. " تمرکز کن " به طور ساده به این معناست که کاملا توجه داشته باش که چطور داری اجرا می کنی . ممکن است به نظر برسد که با حس اجرا کردن و تمرکز باهم در تناقض اند ولی وقتی تکنیک اصل باشد , تمرکز یکی از وجوه جدانشدنی اجرا خواهد بود.
7- G – Gamble ( قمار ) : ریسک کردن را دوست داشته باشید. ریسک این موضوع که عادات معمولتان را ترک کنید و به خودتان اجازه هرکاری که برای خلق شخصیت لازم است , را بدهید.
و توصیه آخر این که قبل از هر اجرا خودتان را گرم کنید و تمرینات مربوط به فک , دهان , صورت , زبان , گردن و شانه ها را انجام بدهید. این کار برای اجرا به شما آرامش می دهد و همین موجب می شود , چیزهایی را که آموخته اید بهتر ارائه دهید.

مرجع : سایت www.voiceacting.com

آمار بازدید کنندگان